Фінансове планування закладу громадського харчування дозволяє спрогнозувати витрати та прибуток, визначати очікуванні доходи та майбутні фінансові зобов’язання. Це в свою чергу дає можливість визначити точку беззбитковості, забезпечити ліквідність для оплати рахунків, податків та заробітної плати працівників, виявити недоцільні витрати, приймати рішення щодо інвестування в розвиток певних напрямків та зміни цінової політики.
Порада! Аби уникнути помилок фінансове планування та формування звітності краще довірити працівнику з відповідною кваліфікацією та досвідом. Якщо у вашій команді немає такої людини, або недостатньо новичок управління бюджетом за допомогою систем автоматизації, рекомендуємо пройти навчальні курси.
Зазвичай фінансове планування для ресторану складається з чотирьох ключових етапів.
Перший етап — аналіз поточного стану фінансів, в ході якого розглядаються основні звіти та показники:
- Прибутки та збитки (P&L). Оцінюються доходи від продажів, вартість реалізованої продукції (COGS), операційні витрати та чистий прибуток.
- Рух грошових коштів. Відстежуються усі канали надходжень та виплат.
- Баланс. Визначаються усі активи, зобов'язання та доля власного капіталу.
- Історичні дані. Вивчаються наявні тенденцій продажів, вплив сезонності, розмір середнього чека та інші показники за попередні періоди роботи закладу.
Другий етап — прогнозування доходів, яке грунтується на історичних даних роботи закладу
(*якщо мова про вже працюючий бізнес), рівні впливу сезонності, запланованих заходах
(свята, акції тощо), потужностей бізнесу
(кількість місць, оборот столів), середньому чеку та маркетингових розрахунках щодо запланованих показників ефективності рекламної кампанії. *Для нового закладу зазвичай приймаються орієнтовні дані після аналізу ринку та конкурентів.
Третій етап — планування витрат, що враховує:
- Змінні витрати (Variable Costs), які залежать від обсягу продажів, вартості продуктів / собівартості страв (Food & Beverage Costs), заробітної плати персоналу без окладу та заходів щодо оптимізації закупівель і мінімізації відходів.
- Постійні витрати (Fixed Costs), які не змінюються відносно обсягів продажів: вартість оренди приміщення, заробітна плата постійного персоналу з фіксованими ставками, комунальні послуги, платежі по кредитах та лізинг, страхування, маркетинг, обслуговування техніки, податки, ліцензії тощо.
Останній четвертий етап — складання бюджету, що виражається в формі детального плану доходів та витрат на певний період часу. Це може бути план на місяць, квартал або рік. Вважається правильним, якщо він реалістичний без завищених очікувань, враховує всі статті витрат та доходів та є гнучким, що дозволяє адаптувати його під зміни ринку.
Порада! Аби ефективно планувати витрати та прибутки, прийміть за основу фінансову модель відповідну напрямку вашого закладу.