Фінансове планування та управління бюджетом ресторану

Будь-який ресторан, незалежно від формату та напрямку, перш за все має бути прибутковим. Адже без грамотного управління бюджетом втриматись на ринку вкрай важко. Чітке розуміння фінансових потоків, статей витрат та прибутку — найважливіша складова виживання закладу. Контроль над ними дозволяє раціонально планувати бюджет, збільшити доходи та зменшити незаплановані витрати.

Етапи фінансового планування для ресторану

Фінансове планування закладу громадського харчування дозволяє спрогнозувати витрати та прибуток, визначати очікуванні доходи та майбутні фінансові зобов’язання. Це в свою чергу дає можливість визначити точку беззбитковості, забезпечити ліквідність для оплати рахунків, податків та заробітної плати працівників, виявити недоцільні витрати, приймати рішення щодо інвестування в розвиток певних напрямків та зміни цінової політики.

Порада! Аби уникнути помилок фінансове планування та формування звітності краще довірити працівнику з відповідною кваліфікацією та досвідом. Якщо у вашій команді немає такої людини, або недостатньо новичок управління бюджетом за допомогою систем автоматизації, рекомендуємо пройти навчальні курси.


Зазвичай фінансове планування для ресторану складається з чотирьох ключових етапів.

Перший етап — аналіз поточного стану фінансів, в ході якого розглядаються основні звіти та показники:

  • Прибутки та збитки (P&L). Оцінюються доходи від продажів, вартість реалізованої продукції (COGS), операційні витрати та чистий прибуток.
  • Рух грошових коштів. Відстежуються усі канали надходжень та виплат.
  • Баланс. Визначаються усі активи, зобов'язання та доля власного капіталу.
  • Історичні дані. Вивчаються наявні тенденцій продажів, вплив сезонності, розмір середнього чека та інші показники за попередні періоди роботи закладу.

Другий етап — прогнозування доходів, яке грунтується на історичних даних роботи закладу (*якщо мова про вже працюючий бізнес), рівні впливу сезонності, запланованих заходах (свята, акції тощо), потужностей бізнесу (кількість місць, оборот столів), середньому чеку та маркетингових розрахунках щодо запланованих показників ефективності рекламної кампанії. *Для нового закладу зазвичай приймаються орієнтовні дані після аналізу ринку та конкурентів.

Третій етап — планування витрат, що враховує:

  • Змінні витрати (Variable Costs), які залежать від обсягу продажів, вартості продуктів / собівартості страв (Food & Beverage Costs), заробітної плати персоналу без окладу та заходів щодо оптимізації закупівель і мінімізації відходів.
  • Постійні витрати (Fixed Costs), які не змінюються відносно обсягів продажів: вартість оренди приміщення, заробітна плата постійного персоналу з фіксованими ставками, комунальні послуги, платежі по кредитах та лізинг, страхування, маркетинг, обслуговування техніки, податки, ліцензії тощо.

Останній четвертий етап — складання бюджету, що виражається в формі детального плану доходів та витрат на певний період часу. Це може бути план на місяць, квартал або рік. Вважається правильним, якщо він реалістичний без завищених очікувань, враховує всі статті витрат та доходів та є гнучким, що дозволяє адаптувати його під зміни ринку.

Порада! Аби ефективно планувати витрати та прибутки, прийміть за основу фінансову модель відповідну напрямку вашого закладу.

Як відбувається управління бюджетом ресторану за допомогою фінансового плану

Фінансове планування дозволяє ефективно управляти бюджетом ресторану, контролювати витрати та прибуток, швидко коригувати процеси у разі змін на ринку. Його практичне застосування виглядає наступним чином:

  1. Моніторинг та регулярне порівняння фактичних показників з тими, що були закладені у бюджет. Для цього використовуються звіти за певні часові періоди (тиждень, місяць, квартал).
  2. Виявлення відхилень від плану та з’ясування причин. Мають бути проаналізовані відхилення по витратах і прибутку та проведена оцінка критичності розбіжності показників.
  3. Перевірка запасів та дотримання норм формування порцій. Регулярне проведення інвентаризації продуктів та перевірка дотримання закладеної технології приготування дозволяє уникнути надлишкових закупівель та перерасходу.
  4. Оптимізація витрат через роботу з постачальниками (зниження ціни), застосування принципів енергозбереження, ефективного управління персоналом (побудова більш доцільного графіку роботи, навчання персоналу для зменшення помилок), зменшення відходів (правильне зберігання, контроль термінів придатності тощо) та коригування маркетингової стратегії.
  5. Реалізація стратегій управління грошовими потоками, що може включати створення резервного фонду та пошуку балансу між дебіторською та кредиторською заборгованістю, контроль за вчасною оплатою рахунків та надходженням коштів, подальше планування інвестицій в розвиток та ремонт.

Можливості системи автоматизації для спрощення фінансового планування

Сучасні програмні рішення значно спрощують фінансове планування та управління бюджетом ресторану. Так, система автоматизації Syrve дозволяє:

  • Автоматично генерувати звіти за різні періоди часу в зручному для спеціаліста форматі.
  • Відстежувати продажі в реальному часі та отримувати дані для аналізу напрямів надходження коштів за різними форматами (готівка, банківські транзакції, система кредитів та лімітів для корпоративних клієнтів);
  • Надавати аналітику для розробки та впровадження влучних маркетингових стратегій, працювати з базою гостей, отримуючі точні дані про середній чек та категорію платоспроможності;
  • Контролювати запаси та планувати замовлення постачальникам, запобігаючи надлишковим закупівлям або дефіциту;
  • Порівнювати постачальників та вибрати найбільш рентабельні варіанти;
  • Вести розрахунки порцій та враховувати категорії продуктів;
  • Швидко і точно проводити інвентаризацію продуктів, відстежувати терміни придатності;
  • Аналізувати фінансові показники та виявляти існуючі проблеми для швидкого їх вирішення;
  • Робити прогнози продажів за допомогою штучного інтелекту, враховуючи дані попередніх періодів та різноманітні супутні фактори (попит, майбутні заходи, сезонність, години дня);
  • Оптимізувати робочі графіки, відстежувати ефективність співробітників та навчати персонал;
  • Запобігати крадіжкам та зловживанням.
Переваги використання системи Syrve для керування бюджетом ресторану — це можливість отримувати точні дані та розподіляти їх по різномантіних категоріях (працівниках, гостях, позиціях меню тощо), вираховувати точну собівартість на основі калькуляційних карт, керувати робочим часом працівників та раціонально розподіляти фонд заробітної плати, звіряти транзакції з банківськими виписками.

Автоматизація фінансового планування також мінімізує вплив людського фактора, що забезпечує узгодженість даних та в цілому спрощує аудит.



Бажаєте підключити Syrve?

Ми у соцмережах
© 2024 СМАРТ КАФЕ
Контакти
Відділу продажу
+38 (063) 514-82-56
------------------
Техпідтримка
08:00 - 24:00
+38 (063) 514-82-53

м. Одеса, пров. Онілової, б.18, оф. 8.
м. Київ, вул. Євгена Сверстюка, 11А, оф. 1114