Регулярний аналіз допомагає приймати важливі рішення для збільшення прибутків та мотивації співробітників з метою акцентування уваги відвідувачів на конкретній позиції.
Чітко вирішити, як підвищити ефективність меню та визначити топові позиції можна за допомогою трьох методів: ABC-аналізу, методу Касавани-Сміта, методу Девіда Павесіка.
ABC-аналіз
Спосіб аналізу, коли товарні позиції ранжуються за 3-ма параметрами: продаж, маржа, виторг, і розподіляються на групи за ступенем впливу на результат. ABC базується на принципі Парето – 80/20. 20% зусиль дають 80% результату та навпаки.
Такий тип портфельного аналізу допомагає у формуванні зрізу за маржею та попитом. Вся суть закладена у назві:
Група A – страви-лідери, вони приносять найвищий прибуток. Частка в товарообігу – 80%.
Група B – страви з середньою корисністю. Частка в товарообігу – 15%.
Група C – аутсайдери. Вимагають найбільшої уваги. Частка в загальних продажах – 5%.
Якщо аналіз показує середні обороти при маленькому попиті, високій маржі, відмовлятися від позиції не варто, оскільки вона допомагає ресторану заробляти. Є сенс ставити її в up-sell.
Метод Касавани-Сміта
Портфельний аналіз, заснований на популярності та маржинальній прибутковості. Названий на честь американських консалтерів сфери ресторанного бізнесу – Дональда Сміта та Майкла Касавани.
Поділяється на 4 ранги:
1. Зірка. Популярна страва у гостей, завдяки якій ресторан отримує прибуток.
Попит: високий.
Маржа: висока (висока ціна та/або низька собівартість)
Рекомендація: Залишити без змін.
2. Робочий кінь. Популярна страва у гостей, яка не приносить багато прибутків.
Попит: високий.
Маржа: низька (невисока ціна або висока собівартість).
Рекомендація: Зменшити фудкост внаслідок внесення змін до рецептури.
3. Загадка. Непопулярна страва, яка здатна приносити значний прибуток зі збільшенням обсягу продажу.
Попит: низький.
Маржа: висока (висока ціна та/або низька собівартість)
Рекомендація: Стимулювати продаж за допомогою техніки upsell. Якщо результату немає, рекомендується прибирати з меню.
4. Собака. Непопулярна страва, яка не приносить багато прибутку.
Попит: низький.
Маржа: низька (невисока ціна або висока собівартість).
Рекомендація: Видалити з меню.
Маржинальність (низька/висока) визначається щодо середнього показника структури продажів.
Кожен ресторан, безумовно, оцінить зірки та з недовірою поставиться до собак. Тому дуже важливо знаходити правильне рішення – підтримувати зірок та шукати способи замінити собак на вигідні позиції, які збільшать прибуток.
Щодо робочих конячок, то необхідно намагатися зробити їх більш прибутковими. Наприклад, шляхом підвищення цін чи зниження собівартості.